Sociaal Theater met Gehandicapten in Roemenië

Wednesday

Sorry dat het zo lang duurt dat ik steeds schrijf, we hebben het zo druk!

Woensdag werden we voorgesteld aan 'Social Theatre. We kregen eerst een voorlichting over Social Theatre en daarna gingen we wat opdrachten doen om het beter te begrijpen. 'Social Theatre is a way to inform people'. Ik heb een overzichtje gemaakt van de social theatre goals, ik zal die vanavond plaatsen in de fotoalbum!

In Social theatre heb je 5 verschillende rollen:

*The Protagonist: The victim who is being discriminated.

*The Antagonist: The Discriminator

*The Neutral Negative: The follower of the Antagonist. Mostly insecure and doesn't really have an opinion of his own. The Antagonist is too strong to disagree with.

*Neutral positive: Disagrees with the Discriminator but is too weak to stand up for the Protagonist. The Antagonist is too strong.

*Neutral: Doesn't have an opinion, he/she just an eyewitness of the conflict.

Toen we door hadden wat elke rol betekende moesten we op een van de stoelen gaan zitten en vertellen wat wij voelden al wij die persoon waren, dus bijvoorbeeld de Antagonist. Daarna maakten we een lijst met welke mensen vaak gediscrimineerd worden. Dus bijvoorbeeld:

  • Blind person
  • Alcoholic
  • Unemployed
  • Very poor person
  • People with a disability
  • People with HIV/Aids
  • Different Races
  • Teenage mothers + Single mothers
  • Religious minority
  • Nerd
  • Prostitute
  • People with a different diseas (Like a mental disorder, anorexic, ADHD)
  • Ex-convicts (Ex-prisoner)
  • Immigrates
  • People with a different physical aspect
  • People with social problems
  • Roma people(Zigeuners enzo)

Veel dingen dubbel, maar het was meer even snel een lijst om een beetje een beeld te krijgen. Daarna werden we in groepjes van drie opgedeelde en moesten we drie gediscrimineerde categorieën kiezen en daar een Neutral negative, Neutral Positive, Neutral en een Antagonist bij zoeken.

Toen was onze training al afgelopen!

Die avond ging ik even met Pema en Maria naar de supermarkt en de lucht was heel donker, maar stronteigenwijs dat we zijn we gingen naar de winkel. Toen we bijna bij de winkel waren begonnen zelfs te Roemenen te rennen haha! Dus je raad het al we zijn helemaal natgeregend op de terugweg. Toen we terugkwamen zijn we even Mime gaan spelen, dat is een Roemeense versie van Hints maar met wat andere regels. Je moet het echt uitbeelden en het enige wat je mag duidelijk maken qua letters is de eerste letter, dus niet met lettergrepen. Toen ik mocht uitbeelden hadden ze wel een heel leuk woord bedacht, namelijk Establishment. Nou beeld dat eens uit. Maar we hadden ze teruggepakt met Bangladesh en Potential dus we mochten niet klagen! Het was echt super leuk!!

Heeel veeel Liefs Evelien

Reacties

Reacties

mama

lieve Evelien, we zijn bij Huub en Inge en mogen even bij hun 'internetten'. Zo kan ik jouw verhaal in ieder geval volgen. Hou van je.
xxx

willy veenstra

Mooi dat je ons laat meegenieten,je schrijft erg leuk.
Vind het ook fijn dat het regent bij jullie,dan weten we dat we niet de enigen zijn die nat worden haha.
Heel veel succes maar weer.
Groeten wil en Jose

Tjitske Adema

Leuk om je belevenissen te volgen In Roemenië. Ik hoorde van je moeder dat je daar een tijdje zit (voor hoe lang eigenlijk) ?
Ik ben er ook geweest in de jaren 80 weliswaar voor een vakantie, maar ik herken veel van de mentaliteit en gebeurtenissen van de mensen waarover je verteld in je reisverhalen.
Mijn advies ...pas goed op je spullen en hoe jammer ook ...vertrouw niet iedereen ;-)

Groeten van Tjitske Adema, collega van je moeder
(Daghospitaal)

Evelien

Heey Tjitske!
Wat leuk dat je reageert op mijn blog!!
Ik blijf voor twee weken in Roemenië, ik heb mijn eerste week al gehad en ga zaterdag weer naar huis helaas. Gaat echt heel snel, maar ik heb aan de andere kant ook weer hee veel zin om thuis te zijn! Nee helaas merk ik ook wel dat ik te naiëf ben, dan word je teleurgesteld. Maar daar leer ik ook weer van dus dat is dan weer mooi :)

Liefs Evelien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!