Sociaal Theater met Gehandicapten in Roemenië

Maandag - Eerste optreden

Maandag was het dan eindelijk zo ver! Het allereerste optreden! Het optreden was pas om 5 uur maar we kregen nog even de kans om te oefenen en de laatste aanpassingen te maken. Het eerste optreden was in een Bibliotheek, we mochten daar helemaal boven in op de zolder. We moesten echt wel een paar trappen op en dat waren niet hele fijne trappen(erg steil) en ik moet Lianne toch wel achterstevoren te trap op en af leiden en zelf nog stevig staan dus dat vond ik wel even spannend.

Maar boven hadden we een hele mooie ruime ruimte om te spelen dus dat was heel mooi! Het was wel echt even bloedjeheet maar dat hebben we wel overleefd haha. Op een gegeven moment begonnen we ons wel wat zorgen te maken.. het was bijna 5 uur en er was echt niemand! We hadden zelf wel de zomerkamp kinderen uitgenodigd maar dat was het dan ook... uiteindelijk was er ook geen grote opkomst maar er waren al een paar mensen meer. Ik vond het heel erg sneu voor de mensen die moesten spelen en Juliana en Cristina die zo hun best hebben gedaan om alles te promoten. Maar je hebt het toch niet in de hand.. dat is ook zo in Nederland. Juliana legde wel uit dat ze in Brasov er wel veeel meer moeite voor moeten doen, het gaat hier helaas niet zo vanzelf.

Half 6 zijn we uiteindelijk gaan spelen, Het ging dus over huiselijk geweld en het was zo verdeeld in het stuk:

  • Protagonist: De moeder
  • Antagonist: De Dronken van
  • Neutral negative: De moeder van de 'dronkenlap'
  • Neutral positive: Een vriendin van de moeder
  • Neutral: De zoon

toen het publiek moest invallen om het gedrag van bepaalde karakters te veranderen waren echt alle kinderen zó enthousiast!! Als eerste gingen twee jongens en beide jongens hadden gekozen om de Neutral te veranderen, in dit geval de zoon. Ze vonden dat de zoon meer kon doen, de zoon zat nu gewoon stilletjes terwijl de moeder alles over zich heen kreeg. Maar de jongetjes vonden dat de zoon wel op kon komen voor zijn moeder, dus tegen zijn vader in kon gaan. Ze waren beide erg dapper!!

Als derde kwam Andreea aan de beurt, ook een klein meisje uit het zomerkamp. Ze zei dat haar vader van haar moeder moest houden, waarom was hij haar anders getrouwd? Dat hij het goed moest maken en gewoon weer lief tegen haar moest zijn. Ontzettend schattig allemaal, dat raakt je echt, vooral als je weet dat ze zelf ook in die situaties zitten..

De Dinsdag hierna(dus in de blog, morgen) zat ik s' morgens een blog te schrijven en ik zat aan tafel samen met Crisitna en Juliana. We hadden het wat over het eerste optreden en toen vertelde ze dat de tweede jongen die de scene kwam veranderen heel erg gehuild na onze voorstelling. De situatie die wij speelden was precies de situatie die hij thuis had.. dat was wel even schrikken. Ook vertelde Juliana dat Andreea, het meisje, haar nichtje was! Ze werd grootgebracht door haar ouders omdat Juliana's zus dat niet kon.

Als vierde was Gabriële aan de beurt, Gabriële zit bij ons in de groep alleen zij doet met een andere categorie mee dus kon zij ook gewoon inspringen. Gabriële nam de rol over van de Vriendin van de moeder, dus de Neutral positive. Ze viel in op het moment dat de dronken vader aan de moeder geld eist voor de taxi terwijl hij zelf al het geld heeft opgemaakt aan drinken. De vriendin van de moeder zal dan de moeder aanbieden om haar geld te ‘lenen'. Maar Gabriële liet dat niet zomaar toe, ze liet hem eerst inzien dat HIJ het geld had opgemaakt niet zijn vrouw en ze liet hem beloven dat hij het haar de volgende dag terug zou betalen, hij wou het eerst niet beloven maar ze heeft net zo lang gewacht tot hij dat wel deed.

Ik leg het nu allemaal wat globaal uit maar we hebben allemaal wat stukjes gefilmd, helaas vond mijn eigen camera het echt heel erg nodig om op een gegeven moment te stoppen zonder enkele waarschuwing... maar iedereen heeft zit filmen dus met was zoeken en knip en plak werk moet het lukken! Ik zal dan het filmpje posten en er een wat betere beschrijving bij geven wat er gebeurd hoe het gaat met het optreden en wat Juliana zo ongeveer zegt maar ik ben bang dat het knip en plak werk én het uiteindelijke filmpje pas komt als ik weer in Nederland ben aangezien ik alleen morgen(vrijdag) nog heb en ik moet morgen ook inpakken evalueren en we wouden nog toeristje spelen(zaterdag vertrekken we ‘s morgens al uit Brasov en op 19.00 ben in weer in NL) dus het kan wat later zijn, maar het is natuurlijk wel erg leuk om te zien! Als je geen zin hebt om elke keer mijn blog te checken kun je je ook ergens inschrijven op mijn pagina zodat ik je mail wanneer ik iets gepost heb.

Heel Veel Liefs Evelien

Reacties

Reacties

willy en jose

Hallo Evelien,
Wat is je tijd daar snel omgegaan,we denken hier dat jullie nog veel meer gaan doen.Maar jullie gaan alweer bijna terug.
Denk dat jullie toch veel geleerd hebben in deze korte periode,we horen het nog wel van je.
Goede reis terug en groeten uit Oenkerk.

olga

Hoi Evelien, vandaag al weer terug naar Oensjerk! Helaas heb je blijkbaar geen tijd meer gehad voor je verslag over de laatste dagen. Hopelijk waren die net zo spectaculair als alle andere dagen. Volgens mij heb je heel veel geleerd, ook over jezelf en daar doe je ook iets mee! Knap hoor. Wat zal je slapen dit weekend: lekker in je eigen bed en je kan zonder magneet in en uit je kamer! Tot ziens, kus Olga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!