Sociaal Theater met Gehandicapten in Roemenië

Dinsdag - Gypsy's & People with a Disability

Ik weet dat ik al terug ben maar ik wil de blogs van dinsdag t/m zaterdag toch wel even schrijven, ik probeer zoveel mogelijk nog op te halen.

Dinsdag morgen zat ik gezellig met Cristina en Iuliana(waar ik nu achter kom is dat je Iuliana met een ‘I’ schrijft i.p.v. met een ‘J’, oeps) in de Lobby. Ik was even wat vroeger opgestaan zodat ik nog tijd had om een paar blogs te schrijven.

Om 10 uur begon ‘mijn’ eerste optreden, ons onderwerp ging over Gipsy’s (=zigeuners). We hadden de volgende rollen:

· Protagonist: de Gypsy

· Antagonist: De Moeder die met haar kind gaan winkelen

· Neutral negative: De dochter

· Neutral positive: Vriendin van de Gypsy

· Neutral: Verkoopster

Het verhaal begon dat de Gypsy en haar vriendin elkaar ontmoeten in de stad en wat gaan eten. Dan freezen ze en gaan ze over naar de winkel. Moeder komt met haar dochter (en zoon kwam er later bij) de winkel binnen lopen om een jurk te kopen voor haar dochter voor op haar examenuitreiking. In de winkel laat ik wat jurken zien en dan maken ze een opmerking over een jurk dat die te “Gypsy style” is(even een belangrijk detail om het verhaal straks te begrijpen). Na wat jurken gekocht te hebben lopen ze de winkel uit en lopen langs de gypsy en haar vriendin, en de gypsy niest perongeluk als ze langskomen. Dan begint het conflict.

Gabriëla en Larisa hadden de jongeren van hun project meegenomen die ook gehandicapt zijn, ook kwamen de kinderen van het zomerkamp kijken en nog wat andere mensen die ik niet kende.

Toen we het conflict duidelijk hadden gemaakt en we vroegen wie er ideeën had om de situatie te veranderen waren de kinderen van het zomerkamp weer helemaal enthousiast! Maar ook jongeren uit Gabriëla & Larisa’s groep waren super enthousiast, een jongen uit hun groep nam mijn rol over, als verkoopster. Ik was de Neutral (ik had geen mening). Hij veranderde het feit dat ik niet reageerde op de opmerking dat een bepaalde jurk te “gypsy style” was. Hij zei: “wat maakt het nou uit dat het Gypsy style is?”.

Een meisje uit het zomerkamp nam mijn rol ook over. Terwijl het conflict begint loop namelijk als verkoopster gewoon weg(ik zat buiten voor pauze), maar het meisje veranderde dat en ging tussen de beide partijen in staan en legde uit dat de Gypsy echt niet express niesde en ‘haar dochter ziek zou maken’ en dat ze niet zo tekeer moest gaan tegen de gypsy.

Wat me het meest bijbleef was weer een jongen uit de groep van Gabriële en Larisa, Hij nam de rol over van de broer. Dus de zoon van de rijke moeder die de Antagonist was. Toen de Gypsy niesde zei hij: ‘Bless you’ en overhandigde een tissue en zei tegen zijn moeder dat ze er ook niks aan kon doen en dat hij zijn manieren moest gebruiken en respect hebben voor de ander. We waren hier zo flabbergasted door! Echt geweldig!! Je moest er echt bij zijn, ik kan begrijpen dat het niet zo super overkomt via mn blog ;)

Die middag hadden we een optreden in een theehuis, heeeel klein, maar ontzettend leuk! We hadden gepeild wat de drukste tijden waren en rond 5 uur was het normala tjokvol. Zaten we daar, 5 uur, niemand kwam. Echt letterlijk niemand is gekomen... echt super jammer. Maar we gingen gewoon door, we hebben het gewoon gezien als een goeie oefening en bedachten zelf oplossingen, het was super leuk! Alleen uiteindelijk niet waar we voor kwamen, ofcourse ;)

Maar dat heb je helaas niet in de hand...

Die avond waren we te laat voor het avondeten dus zijn we maar uiteten gegaan, echt heel leuk, en SUPER lekker! Niet dat we niet te eten kregen ofzo, maar elke avond augurken, paprika, aardappelen en patat word je ook niet echt enthousiast van haha! Dus het was wel even lekker die afwisseling J

Naar het busje van Kristie hebben we nog even gerolstoelracet, ik weet alleen niet meer wie er gewonnen heeft... ik denk niet dat ik het was aangezien de rolstoel van Lianne vastloopt zodra ik begin te rennen haha x’D

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!