Sociaal Theater met Gehandicapten in Roemenië

De eerste dagen Roemenië

Heey Allemaal!!!

Na veel gedoe heb ik eindelijk internetbereik waar ik verblijf, een andere optie was een internetcafé waarvan ze zeiden dat die OVERAL zijn, maar nogal onvindbaar voor ons helaas... Dus ik ben heel erg blij dat ik van Cristina internet heb kunnen krijgen:)

5 uur checkten we met zijn allen in op schiphol, eerst nog even een groepsfoto natuurlijk(ik zal mariam vragen die mij te geven). En natuuuurrrlijk was mijn koffer te zwaar, ik ben zo bang dat ik iets vergeet haha xD En dit is toch wel wat anders dan vlieland of londen... Maar ik kon gelukkig mijn bagage wat verspreiden bij mij lieve reisgenootjes :)

Verder hebben we een hele goeie vlucht gehad, alles ging erg relaxed en we kwamen om 00.15 uur aan in Boekarest. Ikmoest mezelf wel even helpen herinneren dat ik in Roemenië was, want ik kwam heel vrolijk het vliegtuig uit: 'Hallo!!' waarop ik nogal vreemd en chagrijnig aangekeken werd. Ze hebben ons geholpen met de rolstoelen naar de bagageband te komen maar zeiden niet veel. Na alle koffers bij elkaar geraapt te hebben en door de paspoort controlete zijn gegaan werden we opgewacht door Cristina. Cristina begeleid ons in Roemenië en is 21jaar, ze doet dit al 6!! jaar. Ook is ze hiernaast ergotherapeute.

Buiten werd ons verteld dat er drie met haar in de auto meegingen en de rest in het busje ging. Alleen de chauffeur die ons reed(een hele goeie vriend van Cristina) kon geenEngels dus als we met hem wouden praten of wat woudenvragen moesten we hem duidelijk maken dat hij Cristina moest bellen. Onze bagage werd achter op een aanhangwagen meegenomen, hierbij hielpen 2 andere mannen, die er blijkbaar niet bij hoorden, die kwamen later om fooi vragen in euro's, wij allemaal onze portomonnees plunderen sommige mensen hadden zelfs meer dan 5 euro gegeven maar ze waren nog niet tevreden en begonnen meer te eisen. Heel vervelend was dat, we hebben ze nooit gevraagd ons te helpen ze begonnen gewoon en we dachten, ze horen bij Cristina! en ik wil best fooi geven maar als wij allemaal een paar euro geven dan heb je al gauw meer dan 10 euro. Dus dat was een beetje een rare ontmoeting.

Uiteindelijk vertrokken we om half 2 met de auto en het busje voor een rit van 3 uur. Wat ik natuurlijk weer zie.. je zag OVERAL zwerfhonden, de eerste zwerfhond die ik zag, was dood, op de weg, dat was heel naar maar gelukkig leek het alsof hij sliep en reden we er omheen. De chauffeur reed beter dan ik (en mama denk ik) verwacht hadden, soms wat stukje waarvan ik dacht uhm... maar we hebben het overleefd :)Om half 5 kwamen we aan in de 'accommodatie' wat er echt SUPER LUXE uit ziet, ik had echt het idee:'we komen hier voor vrijwilligerswerk...toch?' we slapen in kamers van drie met allemaal onze eigen badkamers(per kamer) en echt heel schoon! Ik was stomverbaasd! In het album zet ik zo wat foto's.

Ohh ik moet even wat over Mariam schrijven, nou mariam is heel lief hoor :)

Om 5 uur lagen we eindelijk in bed en we hebben ontbijt geskipt, we zijn maar gaan 'brunchen' tijdens de lunch om 2 uur, we waren kapot. Het eten is echt super lekker!! We kregen aardappelen, augurken en gezuurde paprika's en nog brood en kaas. Het klinkt misschien niet zo lekker maar dat was het wel!

In de middag zijn we naar het centrum geweest en zijn we gewoon wat gaan rondkijken en rondlopen, Eerst wat gestruggle met de rolstoelen, moest allemaal even wennen, en heel erg improviseren omdat je veel gaten in weg hebt en ook geen 'oprit-dingetjes' om makelijk te stoep op te kunnen. tenminste weinig. De stad ziet er echt heel mooi uit, mooie kerken, nou zijn de huizen soms echt super verwaarloosd maar ja het is cultuur en dat vond ik wel mooi om te zien! Op een gegeven moment begon het me inderdaad wel op te vallen dat mensen je soms nakeken maar er was ook weer een meneer die gewoon ons vroeg of hij de groepsfoto voor ons kon maken zodat Cristina er ook op kon! Helemaal no problem.

Daarna ben ik nog met een paar water gaan halen in de supermarkt en wat gan schrijven en toen gingen we alweer eten, dus was de dag alweer voorbij! We zitten nu even gezellig met zijn allen in de lobby :)

Sorry voor het lange lulverhaal, ik heb nog niets een alles verteld want ik ben kapot haha, maar ik hoop dat jullie het leuk vinden! Ik zal proberen morgen weer wat te schrijven!

Ohja en de bergen zijn echt super mooi!

Heel veel Liefs Evelien

Reacties

Reacties

mama

Lieverd, heel mooi lulverhaal hoor! Schrijf gerust heel veel. Zijn wij alleen maar blij mee. Fijn dat je het daar leuk hebt. En dat van die fooien is een bekend feit in arme landen. Ze zien jou als de rijke stinkerd uit dat rijke land, die best wat meer kan missen. Volgende keer dus keihard nee zeggen als ze meer willen en nooit ongevraagde hulp accepteren. Oh ja, de verleden tijd van willen is wilden en niet wouden. Dat zijn bossen. (Moest ik even kwijt :) ) Maar verder schrijf je heel goed!!! Geen redigeren meer nodig!! Het is hier heeel stil en netjes zonder jou. Bah, saai. JJ is ook ergens onder water. Ik zei net tegen papa dat dit ooit ons voorland wordt. Met z'n tweetjes. Wel lekker tot 8.45 uur kunnen slapen voordat Rick zielig begon te piepen. Keep in touch.
heel veel liefs van ons

willy

Hoi Evelien.
Super om je eerste verhaal te lezen,zo te horen is alles eigenlijk erg goed gegaan.We zijn heel benieuwd naar wat jullie daar de volgende dagen gaan doen.
Dus heel veel plezier en geniet ervan.
Groeten van ons allen uit een werkelijk zeiknat Oenkerk.
Doei doei

Jose

Leuk verhaal geschreven hoor! Kan niet wachten om de foto's te zien! Nog heel veel plezier! :)

Olga

Hoi knappe nicht van me: wat leuk om jouw belevenissen te kunnen lezen. Het moet toch een heel avontuur zijn met veel indrukken. Zoals je mama al schreef: dat van die fooien is een valkuil voor ons "rijke"Nederlanders. Bij onze laatste reis naar Egypte bleek ook weer dat het echt "nooit genoeg" is, wat je ook geeft. Dus blik op oneindig en doorlopen. Dat leer je van zelf, want je bent geen miljonair, al denken zij van wel. Nou meid, geniet er van en we wachten met spanning op nieuwe berichten, dikke kus, Olga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!